Varstvo osebnih podatkov po novih pravilih

 

V Sloveniji je javnosti že na voljo osnutek Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), ki je pripravljen kot del novega razvoja zagotavljanja varstva osebnih podatkov. Osnovna nova pravna akta Evropske unije sta Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov) ter Direktiva (EU) 2016/680 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov, ki jih pristojni organi obdelujejo za namene preprečevanja, preiskovanja, odkrivanja ali pregona kaznivih dejanj ali izvrševanja kazenskih sankcij, in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Okvirnega sklepa Sveta 2008/977/PNZ (Direktiva).

Mar,19 2018

V Sloveniji je javnosti že na voljo osnutek Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), ki je pripravljen kot del novega razvoja zagotavljanja varstva osebnih podatkov. Osnovna nova pravna akta Evropske unije sta Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov) ter Direktiva (EU) 2016/680 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov, ki jih pristojni organi obdelujejo za namene preprečevanja, preiskovanja, odkrivanja ali pregona kaznivih dejanj ali izvrševanja kazenskih sankcij, in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Okvirnega sklepa Sveta 2008/977/PNZ (Direktiva).

V skladu s pravili EU, se morajo določbe v Splošni uredbi o namenih obdelave osebnih podatkov (naknadna obdelava podatkov v druge namene, kot so bili prvotno zbrani) ter o pooblaščenih osebah implementirati v slovenskih zakonih, z ozirom na konkretne okoliščine stanja ali razvoja varstva osebnih podatkov v Sloveniji. Delno podobno je glede sprejete Direktive, kar se tiče sistema določitve namenov obdelav osebnih podatkov (naknadna obdelava podatkov v druge namene, kot so bili prvotno zbrani) in tudi njene določbe je možno v slovenskih zakonih izvesti glede na konkretne okoliščine stanja varstva osebnih podatkov v Sloveniji.

Cilj Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), za katerega sicer v tem trenutku ni znano, kdaj bo sprejet in kdaj bo začel veljati, bo zagotoviti izvrševanje določb Splošne uredbe in Direktive v pravnem redu Republike Slovenije, tako da bi s sistemskega vidika bilo čim več vprašanj bilo urejeno ali rešeno v sistemskem zakonu s področja varstva osebnih podatkov in tako zagotovljeno uresničevanje osebne človekove pravice do varstva osebnih podatkov (38. člen Ustave Republike Slovenije).

Primerljiv zakonodajni pristop, kot je predlagan v osnutku ZVOP-2, sta do sedaj sprejeli tudi dve drugi primerljivi državi Evropske unije, namreč Zvezna republika Nemčija in Republika Avstrija (državi s primerljivim pravnim redom in ustavnopravnim oziroma ustavnosodnim razumevanjem pravice do varstva osebnih podatkov) v njunih novih zakonih o varstvu osebnih podatkov iz leta 2017, namreč dokaj širšo implementacijo določb Splošne uredbe v nacionalni zakonodaji, razširitev določb Splošne uredbe na določena vprašanja, ki jih ureja sicer Direktiva (zaradi pravne varnosti in enakosti), natančnejše ureditve namenov obdelave osebnih podatkov, ureditev posebnih določb Direktive v posebnem delu zakona ipd.

Osnutek ZVOP-2 sledi prenovljenemu izrazoslovju Splošne uredbe, npr. uporaba izrazov »zbirka« (do sedaj: zbirka osebnih podatkov), upravljavec (do sedaj: upravljavec zbirke osebnih podatkov), obdelovalec (do sedaj: pogodbeni obdelovalec). Določene pojasnjevalne ali povezovalne spremembe glede teh izrazov so še možne v določenih delih osnutka ZVOP-2, odvisno od nadaljnjega proučevanja in razprav. Prav tako utegne na dokončnejšo vsebino bodočega ZVOP-2 vplivati tudi dejstvo, da je predvidena objava popravkov uradne slovenske inačice besedil Splošne uredbe in Direktive konec leta 2017 ali v začetku leta 2018, kar velja tudi za večino drugih jezikovnih inačic Splošne uredbe in Direktive.

V osnutku ZVOP-2 je precej določb, ki urejajo določen del določb iz Splošne uredbe (konkretizacija zaradi pravne varnosti ali zaradi pravila podrobnega zakonskega urejanja – drugi odstavek 38. člena Ustave Republike Slovenije), vendar se v določenih delih tudi sklicujejo na neposredno (ali preostalo neposredno) uporabo določb Splošne uredbe.

Bistvene zakonodajne spremembe glede na dosedanji Zakon o varstvu osebnih podatkov iz leta 2004 (ZVOP-1) se nanašajo tako na splošne, kot na posebne določbe, kot tudi na področne ureditve. Tako so podrobneje določena načela zakonitosti, poštenosti in sorazmernosti, ki veljajo za vse dele osnutka ZVOP-2 ter tudi za področne ureditve v drugih zakonih v Republiki Sloveniji.

Na novo so razdelane definicije in obdelave v zvezi s posebnimi vrstami osebnih podatkov (do sedaj: občutljivi osebni podatki), vključno s pravnimi podlagami za obdelavo. Od posebnih vrst osebnih podatkov so sedaj ločene pravne podlage glede obdelave osebnih podatkov o kazenskih obsodbah ter o kaznovanjih za prekrške, vendar se pravila zavarovanja osebnih podatkov s področja posebnih vrst osebnih podatkov uporabljajo tudi za njih. Podrobneje so določeni drugi (do sedaj: naknadni) nameni obdelave osebnih podatkov, po predlagani ureditvi – v skladu s Splošno uredbo – so drugi (novi) nameni obdelave osebnih podatkov sedaj širši in je upoštevanje prvotnega namena zbiranja in obdelave osebnih podatkov nekoliko manj pomembno.

Določena je ureditev za osebe, ki znotraj upravljavcev ali obdelovalcev zagotavljajo varstvo osebnih podatkov, zlasti ko gre za tvegane ali množične obdelave osebnih podatkov, namreč pooblaščene osebe za varstvo osebnih podatkov. Ne uvaja se reguliran poklic, ampak neodvisne osebe znotraj upravljavca ali obdelovalca, ki naj preprečijo tveganja ali kršitve varstva osebnih podatkov.

Nadzorni organ za varstvo osebnih podatkov Republike Slovenije po določbah ZVOP-2 ostaja Informacijski pooblaščenec, kot je bil do sedaj po določbah ZVOP-1 in po Zakonu o informacijskem pooblaščencu. Ta organ ostaja pristojen za inšpekcijski nadzor glede varstva osebnih podatkov glede vseh obdelav osebnih podatkov v Republiki Sloveniji, razen tistih, kjer to preprečujejo ustavne določbe ali določbe Splošne uredbe ali primerljivi položaji – npr. neodvisno odločanje sodstva.

Ustrezne specifike in izjeme, tako glede namenov obdelav osebnih podatkov, obveščanja posameznikov o njihovih osebnih podatkih, so urejeni specifično, glede na določbe Direktive. V področnih ureditvah obdelav osebnih podatkov (poseben del ZVOP-2) so npr. delno prenovljeno razdelane določbe o videonadzoru (npr. uvedba videonadzora na javnih površinah) ter o biometriji.

Kazenske določbe določajo, da se upravne globe po določbah Splošne uredbe obravnavajo kot prekrški, da je prekrškovni organ Informacijski pooblaščenec ter da odloča tudi o prekrških v posebnem delu ZVOP-2 (npr. prekrški glede videonadzora, biometrije…). Zakon mora biti sprejet in objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije ter uveljavljen pred 25. majem 2018, v uporabi pa mora biti od 25. maja 2018.

V zadnjem času je zelo pogosto zastavljeno vprašanje, katero podjetje mora imenovati pooblaščeno osebo (DPO) za varstvo osebnih podatkov glede na aktualne predpise. Pooblaščeno osebo za varstvo osebnih podatkov morajo imenovati tisti upravljavci ali obdelovalci osebnih podatkov v zasebnem sektorju, katerih temeljne dejavnosti zajemajo takšne obdelave osebnih podatkov, ki zaradi svoje narave, obsega oziroma namenov vključujejo redno, sistematično in obsežno spremljanje posameznikov, na katere se nanašajo osebni podatki, ali katerih temeljne dejavnosti zajemajo obsežne obdelave posebnih vrst osebnih podatkov ali osebnih podatkov v zvezi s kazenskimi obsodbami in prekrški.

Želim pravni nasvet
0{{step+1}}.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Hvala vam za zaupanje
Kontaktirali vas bomo v kratkem

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

Drivegreen