Nova pravila za varstvo potrošnikov: kaj se spreminja?

Novi Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) je začel veljati 26. januarja 2023. Prinaša številne novosti, pri čemer je pomembno izpostaviti, da se za nakupe blaga pred tem datumom še vedno uporablja prejšnji Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot). V nadaljevanju je predstavljenih nekaj osnovnih novosti novega zakona.

Jul,26 2023

Novi Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) je začel veljati 26. januarja 2023. Prinaša številne novosti, pri čemer je pomembno izpostaviti, da se za nakupe blaga pred tem datumom še vedno uporablja prejšnji Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot). V nadaljevanju je predstavljenih nekaj osnovnih novosti novega zakona.

Zavajajoče poslovne prakse

Ena pomembnejših novosti novega ZVPot-1 se nanaša na področje zavajajočih poslovnih praks, ki jih zakon po novem izrecno prepoveduje z namenom večje zaščite ekonomskega interesa potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami podjetij. Kot zavajajočo poslovno prakso zakon šteje situacijo, ko podjetje trži blago v eni državi članici kot enakega blagu, ki se trži v drugih državah članicah in to kljub temu, da se blago med seboj bistveno razlikuje glede na sestavo ali druge značilnosti.

 

Zakon v okviru zavajajočih poslovnih praks definira tudi zavajajoče opustitve in zavajajoča dejanja. Za prva gre v primerih, kadar podjetje omeji ali izpusti informacije, ki bistveno vplivajo na odločitev potrošnika o sprejemu odločitve o poslu. Gre za to, da potrošnik sprejme odločitev o poslu, ki je drugače ne bi. Za drugo – zavajajoča dejanja, pa zakon šteje tisto poslovno prakso, ki vsebuje napačne oziroma neresnične informacije. 

Napake blaga

Bistvena novost glede na prejšnjo ureditev je tudi v tem, da potrošnik v primeru napake blaga po novem ne more več svobodno izbirati med zahtevkom za popravilo, menjavo izdelka za nov izdelek, sorazmernim znižanjem kupnine ter odstopom od prodajne pogodbe. Po novem zakon potrošnika omejuje in mu določa vrstni red jamčevalnih zahtevkov.

Potrošnik sme tako od prodajalca najprej zahtevati popravilo ali zamenjavo blaga, šele če prodajalec tega ne stori ali če to ni mogoče, ima potrošnik pravico zahtevati sorazmerno znižanje kupnine ali odstopiti od pogodbe ter zahtevati vračilo kupnine. V vsakem primeru ima potrošnik še vedno pravico do povračila škode, ki jo je utrpel zaradi neskladnosti blaga, pri čemer lahko zahteva zlasti povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza izdelkov, prav tako pa tudi škodo, ki je potrošniku nastala, ker blaga zaradi popravila dlje časa ni mogel uporabljati, ali če so v zvezi s popravilom ali zamenjavo povezane druge večje nevšečnosti.

V zvezi z zahtevkom za popravilo ali zamenjavo blaga nov zakon skrajšuje rok, ki je na voljo prodajalcu za popravilo oziroma zamenjavo blaga, in sicer ga iz prejšnjih 45 dni sedaj skrajšuje na 30 dni. Še vedno pa je izjemoma možno podaljšanje roka za dodatnih 15 dni.  

Garancija

Če je do nedavnega veljalo, da lahko potrošnik garancijo uveljavlja bodisi pri proizvajalcu bodisi pri prodajalcu izdelka, kar sicer še vedno velja za izdelke, kupljene pred 26. 1. 2023, pa to po novem ZVPot-1 ni več možno. Po novem se garancija lahko uveljavlja le pri garantu, ki je običajno proizvajalec izdelka, od njega pa sme potrošnik najprej zahtevati odpravo napak, šele če teh proizvajalec v roku 30 dni ne odpravi, mora proizvajalec potrošniku brezplačno zamenjati blago z enakim, novim in brezhibnim blagom.

Garancija za brezhibno delovanje se izda za najmanj eno leto, kar je veljajo tudi po prejšnjem ZVPot, medtem pa zakon po novem več ne predpisuje obvezne enomesečne garancije za rabljeno blago. Potrošnikom se zato predlaga, da so pri nakupu rabljenega blaga še posebej previdni, in da pri tem izberejo zanesljivega in preverjenega prodajalca.

 

Pogodba o dobavi digitalne vsebine

Zakon na novo ureja pogodbo o dobavi digitalne vsebine ali digitalne storitve, ki jo opredeljuje kot pogodbo, s katero se podjetje zaveže, da bo potrošniku dobavilo digitalno vsebino ali storitev, potrošnik pa se zaveže, da bo podjetju plačal kupnino. Med digitalne vsebine se lahko uvrščajo računalniški programi, aplikacije, računalniške igre ipd.

Podjetje je odgovorno za nedobavo in neskladnost digitalne vsebine oz. storitve. V takem primeru je podjetje tisto, ki mora dokazati, da je bila vsebina oz. storitev dobavljena oziroma skladna s pogodbo. V primeru enkratnih dobav za morebitno neskladnost podjetje odgovarja eno leto od dobave, v primeru nepretrgane dobave pa odgovarja za neskladnost, če se ta pokaže v obdobju dobave.

V primeru neskladnosti digitalne vsebine oziroma storitve ima potrošnik pravico od podjetja zahtevati vzpostavitev skladnosti, sorazmerno znižanje kupnine ali odstopiti od pogodbe, vedno pa ima pravico zahtevati tudi povrnitev škode. V primeru, da potrošnik odstopi od pogodbe, je podjetje obvezano potrošniku povrniti vsa opravljena plačila najpozneje v roku 14 dni.

Želim pravni nasvet
0{{step+1}}.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Odvetniška pisarna mag. Primož Feguš zagotavlja uspešno in stroškovno učinkovito podporo strankam, ki iščejo pravno pomoč. Za zagotovitev takšne podpore strankam, pravni strokovnjaki naše odvetniške pisarne redno spremljamo spremembe obstoječe zakonodaje ter nastajanje nove zakonodaje, se seznanjamo s sodno prakso po slovenskih sodiščih, upoštevamo uvajanje informacijskih sistemov v pravno sfero, ter se stalno izobražujemo.
Hvala vam za zaupanje
Kontaktirali vas bomo v kratkem

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

Drivegreen